Marihuanan tikkari voi olla laukaissut ihmisen sydänkohtauksen


Marihuanan tikkari, jolla on hyvin suuri annos lääkkeen vaikuttavaa ainetta tetrahydrokannabinolia (THC), on saattanut laukaista miehen sydänkohtauksen uuden raportin mukaan.

70-vuotias mies päätti kokeilla syötävää marihuanaa nähdäkseen, vähentäisikö se osteoartriitin kipua ja auttaisi häntä nukkumaan. Mies oli savustanut jonkin verran marihuanaa nuoruudessaan, mutta ei ollut koskaan kokeillut syötävää tuotetta, joka julkaistiin tänään (helmikuu 11) Kanadan lehdessä.

Eräänä yönä mies kulutti melkein koko marihuanan tikkaripun, joka sisälsi huikean 90 milligramman THC: tä, yli 12-kertaisen annoksen tyypillisessä nivelessä.

Puolen tunnin kuluessa mies koki "pelottavia hallusinaatioita", jota seurasi "rintakipu", kertomuksessa todettiin.

Mies vietiin sairaalaan, jossa lääkärit päättivät, että hänellä oli ollut sydänkohtaus. Potilaalla oli tunnettu sydänsairaus, mutta hän otti useita lääkkeitä hänen tilaansa eikä ollut kokenut sydänongelmia yli kaksi vuotta. [25 Odd Facts About Marijuana]

Vaikuttaa siltä, ​​että THC: n suuri annos laittoi "äkillisen ja odottamattoman rasituksen" miehen kehoon, joka on saattanut laukaista hänen sydänkohtauksensa, raportin kirjoittajat kirjoittivat. Suuri annos johti hallusinaatioihin ja ahdistuneisuuteen, mikä puolestaan ​​lisäsi hänen sydämen lyöntitiheyttä, verenpainetta ja stressihormonin katekolamiinin tasoa, joista kaikilla tiedettiin olevan haitallisia vaikutuksia sydämeen.

Marihuanan laillistamisen lisääntyessä – huume on nyt laillista virkistyskäyttöön Kanadassa ja useassa Yhdysvalloissa – raportin kirjoittajat sanovat, että ihmisten pitäisi olla tietoisia siitä, että marihuana, kuten kaikki huumeet, saattaa joskus aiheuttaa terveysriskejä.

"Marihuana voi olla hyödyllinen työkalu monille potilaille, erityisesti kipua ja pahoinvointia helpottaville helpotuksille," johtajakertomuksen laatija tohtori Alexandra Saunders, Dalhousie-yliopiston sisäinen lääketieteellinen ohjelma New Brunswickissä, Kanadassa sanoi. "Samalla, kuten kaikki muutkin lääkkeet, sillä on riskejä ja sivuvaikutuksia."

Kirjoittajat vaativat lisää tutkimusta siitä, miten marihuanan eri formulaatiot voivat vaikuttaa sydän- ja verisuonijärjestelmään, erityisesti ikääntyvän väestön keskuudessa.

Uusi tapaus on vain yksi monista raporteista, jotka yhdistävät marihuanan käytön sydänongelmiin. Esimerkiksi vuonna 2014 lääkärit ilmoittivat, että Yhdistyneessä kuningaskunnassa oli nuori mies, jolla oli myös sydänkohtaus marihuanan tupakoinnin jälkeen. Suuremmat tutkimukset ovat myös liittäneet marihuanaa korkeampaan aivohalvauksen ja sydämen vajaatoiminnan riskiin.

Viime vuonna julkaistussa arviointitutkimuksessa todettiin kuitenkin, että tällä hetkellä ei ole riittävästi tieteellistä näyttöä marihuanan vaikutuksen määrittämiseksi sydänongelmien riskiin.

Tutkimukseen liittyvässä toimitukses- saan tohtori Neal Benowitz, Kalifornian yliopiston lääketieteen professori, kirjoitti, että marihuana saattaa aiheuttaa sydämen riskejä kolmella tavalla: Marihuanan savun hengittämisen kautta THC: n suoran vaikutuksen kautta sydän- ja verisuonijärjestelmään tai THC: n epäsuoriin vaikutuksiin, jotka liittyvät ahdistukseen ja hallusinaatioihin, kuten tässä tapauksessa.

Joten mitä lääkärit suosittelevat sydänsairauksiin sairastuneille, jotka haluavat käyttää kannabiksetuotteita? Benowitz sanoi, ettei ole olemassa näyttöä tähän kysymykseen vastaamiseksi. Mutta hän sanoi, että potilailla, joilla on sydänsairaus, joka haluaa käyttää marihuanaa, hän suosittelee tuotteita, jotka sisältävät vain kanabidiolia (CBD), jolla ei ole psykoaktiivisia vaikutuksia, kuten THC. Ja jos potilaat haluavat käyttää marihuanaa THC: n vaikutuksiin, Benowitz sanoi, että hän neuvoo potilaita olemaan tupakoimatta tuotteita (vähentää altistumista savulle) ja suosittelisi pienintä annosta, joka tuottaa halutun hyödyn.

Benowitz totesi, että jotkut syötävät tuotteet voivat sisältää useita THC-annoksia, kuten potilaan marihuanan tikkari. Tässä tapauksessa vain muutama 90 mg: n THC-lollipopin lakto olisi saattanut tarjota sopivan aloitusannoksen, hän sanoi.

"Asianmukaisen annostelun ymmärtäminen olisi todennäköisesti estänyt potilaan kärsimän toksisuuden", Benowitz kirjoitti. "Potilaat saattavat tarvita neuvoja siitä, mikä on pieni annos, ja miten se verrataan THC: n määrään tuotteissaan, joita he ovat ostaneet", hän totesi.

Pian sen jälkeen, kun hänen sydänkohtauksensa, mies sanoi, että hänellä oli vaikeuksia tehdä päivittäisiä tehtäviä, eikä hän kyennyt käyttämään itseään niin paljon kuin ennen. Hänen lääkärinsä kehotti häntä olemaan kuluttamatta tällaista suurta THC-annosta tulevaisuudessa.

Alun perin julkaistu Live Science.